Så här skapar du din strukturkompass för webben

struktur

Klurar du också över vilka ingångar som ska finnas på den där landningssidan? Var knappen för nyhetsbrevet borde placeras? Och … ja. Hur fan webbplatsen egentligen borde hänga ihop? Det finns metoder för det här. Andas djupt i påsen några gånger så reder vi ut.

Vi är inte speciellt originella i mitt hushåll. Har egentligen aldrig varit. Mjölken ställer vi i kylen, på andra hyllplanet så att kidsen enkelt kan nå paketen. Grönsakerna hamnar längst ner i samma skåp. Glassen? Ja, den ställer vi högt upp i frysen.

Den finns anledningar till varför vi placerar olika saker på olika ställen. Alternativet är fryst mjölk, stenhårda tomater eller allmänt mayhem och lördagsmorgnar där man vaknar till ljudet av barnens glassfrukost.

Det är väl lite så vi ser på det här med struktur och webben också. Det blir jättedumt om man lägger innehåll på fel ställen. Det skapar ”brus”, minskar effektiviteten och kladdar i värsta fall ner navigationen till den grad att besökaren ger upp.

Det går att skriva mycket om varför struktur på webben är viktigt, men vi rundar det för nu och fokuserar på hur man kan inleda själva strukturarbetet. För det är verkligen ingenting krångligt. Men det krävs att man zoomar ut några nivåer innan man börjar klura på knappar.

”Det här låter ju SJUKT intressant! Berätta mer, hur gör man?”

Ja, jag fattar att efterfrågan på metod här är enorm. Så här kommer ett recept som vi på Dagny brukar utgå från när vi vill skapa ordning på innehållet och webbens olika vyer.

1. Fram med kalkylarket

Öppna din favvoapp för kalkylark (ni som kör Excel och därmed inte har någon favorit kan också hänga med). I det här scenariot utgår vi från att webbplatsens struktur är spikad, eller att det i alla fall finns en tes som ska prövas.

2. Preppa med dina rubriker

Märk upp den första kolumnen med rubrikerna för de olika vyerna. Kolumnerna till höger döper vi till:

* Nivå i strukturen
* Syfte
* Mål
* Målgrupp
* Call to action
* Ev revisionsdatum
* Ev utgångsdatum
* Ansvarig redaktör

Tanken är alltså att det ska likna det här:

skarmavbild-2017-04-21-kl-00-06-10

3. Fyll på och få ordning

Det är sällan en större webbplats samlade sidor riktar sig till samtliga målgrupper, så var hård här. Er logga finns säkert i sidhuvudet och era kontaktuppgifter i sidfoten – men vem är det ni pratar med däremellan på just den här sidan? I bästa fall har ni redan satt upp mål, syfte och målgrupper för webben i ett tidigare dokument – utgå i så fall från dessa när ni fyller i.

4. Låt arket fungera som kompass

Se där! Genom att verifiera varje vys existensberättigande, berätta vad den ska leverera och vem den är till för skapar vi en beslutskompass i världsklass. Vi behöver inte sitta i möten och spåna om ”målgrupp X inte borde ha en uppmaning till konvertering 1, snarare än att vi tilltalar målgrupp Y”. Istället går vi till vårt ark och kollar vad det är vyn egentligen ska göra. Och så ser vi till att den gör det.

5. Följ upp och utvärdera

Det här låter kanske jättelätt och … det är det väl. Men glöm för allt i världen inte att utvärdera era sidor och vad de levererar kopplat till era nyckeltal. A/B-tester, nya innehållsdispositioner och statistikanalys uppmuntras alltid oavsett hur bra man skött införjobbet. Men släpp aldrig fokus på varför den enskilda sidan existerar, vilken roll den har i helheten och vem den är till för.

Utflyttad dalslänning som är svag för Veronica Corningstone och Lego-byggen.

 

Sugen på content marketing och strategi?

Vet du inte var du ska börja? Hör av dig så tar vi ett inledande samtal om vad innehåll kan göra för dig och vad som är en bra startpunkt.

Kontakta oss