Allsvenskan & Superettan


Vad: Strategi och redaktion
Kund: Svensk Elitfotboll
Varumärken: Allsvenskan och Superettan.

case-sef

Svensk Elitfotboll fullkomligt flyger fram. På planen utvecklas det sportsliga och vid sidan av slås det publikrekord på publikrekord. Att arbeta med innehåll för Allsvenskan och Superettan vid den här tidpunkten innebär så klart vanliga och ovanliga utmaningar – men framför allt är det väldigt kul.

Dagnys förhållande med Svensk Elitfotboll inleddes 2014. Organisationen (som alltså är Allsvenskan och Superettans centrala organ) ville ha hjälp med Facebook. Det ena ledde till det andra och kort därpå producerade vi Allsvenskans officiella podcast.

Sedan 2015 är vi mer insyltade. Vi ansvarar för de digitala kanalerna, säkerställer att de utvecklas och lever upp till kundernas behov. Vi sköter den redaktionella planeringen och produktionen runt matcher och ser till att ligornas alla kanaler fylls med bra och relevant innehåll.

I takt med att Svensk Elitfotbolls möjligheter blir fler ställs också högre krav. Vi kan aldrig tillåta att göra innehåll för innehållets skull – det måste alltid ha ett tydligt syfte och en förankring i Svensk Elitfotbolls varumärkeslöfte: ”En nära fotbollsupplevelse”. Ett exempel på innehåll som skräddarsytts efter förutsättningar, mål och syfte är Säsongsstart Allsvenskan.

Om den senaste tiden bestått av utveckling i högt tempo väntar ännu högre växlar runt hörnet. Svensk Elitfotboll arbetar ambitiöst med en digitalisering som kommer att innebära fantastiska möjligheter innehållsmässigt.


Sugen på content marketing och strategi?

Vet du inte var du ska börja? Hör av dig så tar vi ett inledande samtal om vad innehåll kan göra för dig och vad som är en bra startpunkt.

Kontakta oss