“Content Shock” är inte slutet på content marketing – men du måste skärpa dig

Blixtnedslag

Innehåll är kul. För mycket innehåll är inte lika kul. Det är ungefär där vi står nu, mitt i det Mark Schaefer gav namnet “Content Shock”. Så – har vi fått för mycket av det goda? Och kan man fortfarande nå ut i bruset med hjälp av innehåll som marknadsföring?

När internet var nytt och fräscht blev många av oss pirriga av tanken på allt kul som fanns att hämta där – bilder, musik och roliga rörliga grejer. Idag är vi inte lika lättimponerade. Mängden innehåll på nätet växer för varje sekund och utvecklingen har lett fram till ett “information overload” – alltså, det finns alldeles för mycket på nätet. Hur mycket man än scrollar är det omöjligt att ta till sig allt, och de största plattformarna har därför börjat sortera vad vi ser baserat på vad som antas vara mest relevant.

Vad är Content Shock?

Att internet svämmar över kan man märka när det man själv skapar inte riktigt når fram dit det ska. Inläggen försvinner i en tjock dimma dit knappt nån jäkel hittar. Lösningen på det kan ju vara att publicera mer eller göra bättre och “fräckare” innehåll än konkurrenterna. Och visst, det är ju bra – men det kan också leda till att man kommer till en punkt då mödan inte riktigt motsvarar utdelningen. Speciellt om man verkar i en bransch där många andra producerar innehåll. Det är detta mediestrategen Mark Schaefer kallar för “Content Shock”.

Det går att överleva (bra va?)

Men du, deppa inte. Det finns knep! Man måste bara skärpa till sig lite. Det räcker inte att bara finnas på nätet (för det har vi ju konstaterat att alla redan gör) – man behöver jobba utifrån en strategi. Här finns det förstås många vägar man kan ta, men låt oss gå igenom tre.

1. Vara den som publicerar mest innehåll
The more the merrier! Väljer du denna riktning ska du vara den som ständigt är uppdaterad och erbjuda målgruppen en generös mängd innehåll. Du ska förstås inte panga ut vad som helst som helst bara för att få det gjort – men ditt företag ska vara ledande bland konkurrenterna vad gäller både produktionsmängd och kostnaden av innehållet. Detta kräver ju en del resurser – så det är det inte en väg för alla.

2. Komma på något som ingen annan gjort
Satsa på differentiering och producera innehåll som skiljer sig från konkurrenternas material. Bli inte stressad över tanken att behöva tänka ut något helt banbrytande – det räcker att det skiljer sig så pass mycket att målgruppen föredrar ditt innehåll istället för konkurrenten. Det kan bland annat vara att man avgränsar sig och fördjupar sig i ett snävare ämne, men då får man räkna med att målgruppen kan krympa (men för all del också bli mer hängiven).

3. Vara den första i en omogen bransch som publicerar innehåll
Identifiera luckorna, och fyll dem – omedelbart! Ett amerikanskt företag inom poolbranschen insåg att de frågor kunderna funderade över inte var speciellt lättgooglade, så de snickrade ihop både blogginlägg och förklarande videos som besvarade kundernas funderingar. Vad som hände sen? Jo, företaget blev det ledande inom branschen i USA. Med det sagt – även om det finns mycket content på www så finns faktiskt inte allt (än).

 

Fotograf och video-ess från Luleå. Har varvat Photoshop.

 

Sugen på content marketing och strategi?

Vet du inte var du ska börja? Hör av dig så tar vi ett inledande samtal om vad innehåll kan göra för dig och vad som är en bra startpunkt.

Kontakta oss