Därför får du bättre effekt med micro-influencers

Hand håller smartphone mot stadsmiljö

Vem litar du mest på – en kändis eller någon du (nästan) känner? Det är något att tänka på för företag som överväger att svepas med i den våg av influencer-styrd marknadsföring som sköljer över världen just nu. Statistik visar nämligen att micro-influencers är rätt väg att gå om du likt Joakim von Anka vill bada i pengar.

Besök på Instagram, Snapchat eller Youtube kan bjuda på en del absurda kombinationer i form av medieprofiler som agerar skyltfönster åt den ena mer oväntade produkten än den andra. Det är inte omöjligt att du får se Isabella Löwengrip testa ostbågar, Bianca Ingrosso bära den senaste modellen foppatofflor och komikern Carl Démans huligan-alter-ego cykla uppför Avenyn på en italiensktillverkad enhjuling, reciterande Fröding. (Okej, det där sista hade vi faktiskt gärna velat se.)

Det vi också vet är att det hade kostat både tid och pengar att koordinera något med influencers av den storleken, med flera hundra tusen följare och uppåt. I vissa fall kan det krävas sexsiffriga belopp för att få samarbeta, summor som tidigare var legitima eftersom antalet följare ansågs korrelera med konverteringar och engagemang.

Nå den rätta målgruppen snarare än den största

Idag är bilden en annan. Influencer marketing är fortfarande en populär och smart marknadsstrategi för företag som vill ligga i framkant, men när Markerly analyserade en urvalsgrupp om 800 000 Instagram-användare visade det sig att när en influencer når en viss följarnivå har hen begränsat inflytande över dess köpbeslut.

De med mindre än 1 000 följare fick exempelvis se sina inlägg “gilla”-markeras av åtta procent, medan användare med över en miljon följare landade på 1,6 procent. Enligt influencerplattformen Takumi är det troligt att affischnamn i den senare kategorin överhuvudtaget “bara” når ut med inlägg till maximalt 25 procent av sina följare.

Alltså: ridån öppnas för så kallade micro-influencers. De brukar definieras på lite olika sätt, men oftast som personer med en räckvidd på mellan 1 000-100 000 följare i sina sociala kanaler. Här är några av fördelarna:

  • De bygger trovärdighet hos tydliga målgrupper
    Folk vill interagera med och följa influencers som är naturliga, genuina och relaterbara. Influencers med ett tydligare nischat följe anses ofta förstå sin marknad och vad deras följare är intresserade av. De vill också hålla dem fortsatt lojala och promotar därför inte produkter som de själva inte tror på.
  • Hög engagemangsnivå
    När influencers popularitet skjuter i höjden får de en ganska spretig följarskara, som de kanske inte hinner interagera med. Eller så interagerar inte deras följare med dem.
  • Det är kostnadseffektivt
    Micro-influencers är inte bara tajtare med sina följare, de är också billigare än mega-influencers. På så sätt är det lättare att få avkastning på sin satsning, särskilt mot bakgrund av att väldigt få företag lyckas utreda hur effektiva deras influencerkampanjer verkligen är. Det har nämligen Association of National Advertisers lyckats påvisa genom en omfattande enkät.

Men hur hittar man rätt micro-influencers för sin egen målgrupp? Det finns tjänster som Agorapulse, BuzzSumo eller GroupHigh, men annars kan man lika gärna leta där dessa influencers befinner sig: på Instagram, till exempel.

Det är en guldgruva som bara väntar på att bli upptäckt.

 

Lokalfotbollskonnässör med Trollhättans minsta tv. Älskar allt som är linjärt.

 

Sugen på content marketing och strategi?

Vet du inte var du ska börja? Hör av dig så tar vi ett inledande samtal om vad innehåll kan göra för dig och vad som är en bra startpunkt.

Kontakta oss