Fråga Dagny om innehåll vs. content

Fråga Dagny om innehåll vs. content

Varför snackar ni innehåll när alla andra snackar content?

Kul att du frågar! Egentligen är det inte konstigare än så här; vi är ett gäng språknördar som älskar svenskans möjligheter och utmaningar. Och då känns det ju bättre att kalla det vi gör för innehåll. Men i praktiken är det vi sysslar med exakt samma sak som när du säger content, content marketing och annat som är på tapeten.

Men jag fattar inte riktigt vad innehåll (eller content) är?

I ärlighetens namn så är det inte alltid det räcker att säga att vi är en innehållsbyrå. Ibland måste vi säga att vi skriver texter, producerar videos i både studio och ute i miljöer, spelar in podcasts och fotograferar. Sen gör vi ju även en del strategier för hur innehållet ska användas på bästa sätt, och kanske till och med hjälper våra kunder att skapa Facebook- och Instagram-kampanjer med det material vi tagit fram.

Vad är bra innehåll (eller content) då?

Bra innehåll kommer ur en vilja att berätta något. Ibland snuddar det vid reklam, som när vi gör korta och effektfulla videos med produktfokus som passar i en Facebook-annons eller en Instagram Story. Ibland närmar det sig snarare journalistik, som när vi gör dokumentärserier för att stärka ett varumärke. Och allt som oftast handlar det om att hjälpa företag att berätta lite mer om det som gör att människor blir intresserade utav mer än själva produkten eller tjänsten som de säljer. Det kan man göra i text, bild eller ljud, det som helt enkelt passar människorna i fråga.

Så innehåll (eller content) är bara fluff?

Nej, verkligen inte! Innehåll ska vara kopplat till verksamhetsmål, och de må vara försäljningsmål, marknadsandelar, varumärkeskännedom eller NKI, men inget innehåll ska produceras bara för saks skull. Så om du kommer till oss och vet att du vill göra innehåll men inte varför, då ser vi till att reda ut det först.

Tack Dagny, nu känns det mycket tydligare.

Inga problem, vi finns här för dig!