Här kan en vara vag, så länge rubriken lockar till läsning

utmaningen

Utmaningen framför mig är enorm. På några få sekunder ska jag få dig som läsare att stanna kvar vid den här texten. Bilden här ovan har kanske hjälpt mig att fånga din uppmärksamhet, men nu gäller det att jag fått dig på kroken ordentligt om du ska fortsätta läsa. Kanske med en retorisk fråga?

Eftersom du har hittat hit utgår jag från att du är på en plats där du känner dig bekväm och hemma. Trygg i det blir mitt nästa steg att presentera ett tydligt syfte eller en supernischad spaning som är kopplad till platsens naturliga ämne. Humor kan användas som hjälpmedel om poängen är att underhålla – men i lagom dos. Om du “bara” vill ha fakta är tonen annorlunda. Mer sträv.

Här någonstans, när du vet vad du kan förvänta dig, bör det komma en fördjupande del som väldigt gärna får avslutas med någon form av checklista som du enkelt kan ta till dig. Hur djupt vi dyker i ämnet beror på vem du är och varför du är här från första början – men det måste kittla på något sätt.

Mellanrubriker ökar konsumtionsgraden

Slutligen bör du som mottagare bli uppmanad att agera. Det kan handla om att du får tillgång till fler artiklar, kontaktuppgifter till min byrå eller rent av en möjlighet till köpa någonting.

Så, nu har jag raljerat färdigt. Vad vill jag ha sagt?

Genomtänkt innehåll skapas inte av en slump. Mitt överdrivna exempel här ovanför visar hur en text (eller för all del en video) kan byggas upp för att du som mottagare ska fastna i innehållet och förhoppningvis påverkas på något sätt.

Men pass på – genomtänkt innehåll är inte alltid bra innehåll. Det räcker inte att göra på “rätt” sätt. Bra innehåll behöver också väcka känslor och engagemang, speciellt när det ska användas som marknadsföring.

Hur du lyckas med det? På Dagny gillar vi att testa oss fram (och det kan du läsa mer om här). Smarta idéer, noggranna förstudier och korrekt paketerat innehåll är såklart en fin grund – men det är först när mottagaren blir involverad som du kan avgöra om innehållet verkligen gör jobbet.

 

Rastlös podcast-junkie som fastnat i countryn och gillar långa promenader.

 

Sugen på content marketing och strategi?

Vet du inte var du ska börja? Hör av dig så tar vi ett inledande samtal om vad innehåll kan göra för dig och vad som är en bra startpunkt.

Kontakta oss