I nöden prövas Facebook-vännen

Tar foto av kvinna på restaurang.

På bara några dagar blev vår verklighet helt annorlunda än den vi var vana vid. Och vi fick helt nya förutsättningar för att bedriva affärsverksamhet. Det uppstod tomma gator, restauranger, kalendrar och toalettpappershyllor, samtidigt som rubrikerna om stora varsel började slås upp. Men jag har noterat en ljuspunkt, ett föredöme för de som sliter sitt hår över uteblivna intäkter nu.

Sociala medier är i sin sämsta skepnad en rännsten där där åsikter utan faktakontroll blandas med incheckningar på flygplatser och upplysningar om väderläget. I en bättre skepnad är det en samlingsplats för olika intressen och i allra bästa fall en möjlighet att skapa relationer.

En som skapar relationer är Elizabeth. Hon är ägare till Jimmy & Joan’s New York, ett fantastiskt litet ställe med autentiska New York-bagels och cheesecake, mitt i centrala Göteborg. Det här är ingen Dagny-kund, och hon har ingen aning om vem jag är. Jag är bara en Instagram-följare i mängden. Men Elizabeth arbetar varje dag för att hålla en relation med sina kunder, via Instagram stories. Hon har gjort sig mån om att berätta vad som är nybakat, om det finns någon special, om vilka som jobbar bakom disken och hur de mår. Det skapar en närhet som lägger grunden för det jag ska komma till nu.

Alla matställen drabbas när en hel befolkning ombeds att inte lämna sina hem i onödan. Det är sorgligt att passera alla ställen som håller öppet trots att bara ett par bord är upptagna av gäster. Men Elizabeth vet på råd! Hon tar till stories och förklarar läget för sina följare, och tydliggör att hela deras meny finns tillgänglig för take away! Och det är mycket möjligt att många andra restauranger också kan erbjuda detta, men de tänker faktiskt inte på att de måste berätta det.

Jag blir berörd när en restaurangägare ser mig i ögonen och ber mig att inte glömma att det fortfarande går bra att äta deras mat, även om jag inte gör det på plats. Och alla ni företagare som inte varit förutseende nog att bygga upp det här förtroendet, jag lovar att det inte är för sent! Använd de plattformar som finns, och ta till orda! Känner du dig inte bekväm med hur det ska gå till, så får du gärna ringa mig. För Dagny är också ett litet företag, som får det tufft i dessa tider. Och det här är vad vi kan, att berätta om sådant som andra gör, och få människor att lyssna.

Gillar GAIS, katter, internet, medelhavsklimat, ordvitsar och sanningssägare.

 

Sugen på content marketing och strategi?

Vet du inte var du ska börja? Hör av dig så tar vi ett inledande samtal om vad innehåll kan göra för dig och vad som är en bra startpunkt.

Kontakta oss