Lathund för annonsering på Facebook och Instagram

mattbild

Filformat och dimensioner, plattformar och publicering. Det är inte lätt att ansvara för annonsering av innehåll, så vi tänkte ge lite hjälp i vardagen. Här kommer alla mått och längder du behöver förhålla dig till när du snickrar annonser för Facebook och Instagram. Du kan även ladda ner Lathund för annonsering på Facebook och Instagram som pdf.

(Uppgifterna uppdaterades i mars 2019.)

Först: Annonser och textmängd

Tänk på att bilder (även förhandsvisningsbilder för videos) som består av mer än 20 procent text kan få reducerad leverans. Om din video innehåller mycket text kan du runda problemet genom att ladda upp en skärmdump på videon utan text och loggor som förhandsbild.

Instagramflödet – video

Bildförhållanden: Kvadrat 1:1 (1080×1080).

Minsta bildbredd: 4:5 (1350×1080).

Max bildbredd: 1.91:1 (1200×627).

Text: Två rader med text visas.

Minimilängd för video: 1 sek.

Maxlängd för video: 120 sek.

Storlek på video: Max 4 GB.

Instagramflödet – bilder

Filtyp: jpg eller png.

Högsta filstorlek: 30 MB.

Text: Två rader med text visas.

Mått: Samma som video.

Instagram stories – video

Bildförhållanden: 9:16 (1080×1920).

Tänk på att lämna cirka 250 pixlar fria från loggor och text i ovan- och nederdel, för att de inte ska krocka med profilikonen eller din call to action.

Minimilängd för video: 1 sek.

Maxlängd för video: 60 sek (blir då uppdelat i fyra “slides”, varav en “slide” är 15 sek).

Storlek på video: 4 GB max.

Instagram stories – bilder

Fotohändelser är synliga i 5 sekunder eller tills användaren sveper bort från händelsen.

Bildförhållanden: 9:16 till 16:9 och 4:5.

Tänk på att lämna cirka 250 pixlar fria från loggor och text i ovan- och nederdel, för att de inte ska krocka med profilikonen eller din call to action.

Facebookflödet – video

Bildförhållande: 1:1 (1080×1080), 9:16 och 16:9 (1920×1080 och tvärtom).

Minimilängd för video: 1 sekund.

Maxlängd för video: 240 minuter.

Storlek på video: 4 GB max.

Undertext rekommenderas.

Inlägg med länk: Rubrik med max 25 tecken, länkbeskrivning med max 30 tecken.

Facebookflödet – bilder

Filtyp: jpg eller png Bildförhållande: 9:16 till 16:9.

Bilder med länk: Bildförhållande: 1.91:1 till 1:1.

 

Gillar GAIS, katter, internet, medelhavsklimat, ordvitsar och sanningssägare.

 

Sugen på content marketing och strategi?

Vet du inte var du ska börja? Hör av dig så tar vi ett inledande samtal om vad innehåll kan göra för dig och vad som är en bra startpunkt.

Kontakta oss