Kärlek, lycka och meningen med innehåll

Sprayade hjärtan på vägg

Vad är egentligen meningen med innehåll? Knappast att chefen ska få sitt nylle på bild-byline eller att visa upp surdegslimpan från kontorsfrukosten i alla fall. Men använder du innehåll för att skapa och bibehålla kunder, då är du någonting på spåren.

Nyckeln till att skapa framgångsrikt innehåll är inte själva formatet; ett blogginlägg, en infographic, en statusuppdatering eller en tweet, utan den mening du laddar innehållet med. Vare sig du vill skapa kännedom eller förtroende hos målgruppen, utbilda den eller konvertera den till kunder, så är innehåll en väg dit. Men beroende på i vilken fas målgruppen är så måste du anpassa ditt angreppssätt.

Innehåll för många

Det svåraste av allt är att bygga sina kanaler från noll. När ingen vet vem du är eller vad du står för är innehåll en riktigt stor utmaning, och din startpunkt är att bygga tillit och trovärdighet. Blogginlägg, kundberättelser, recensioner och artiklar kan hjälpa till att överbrygga gapet mellan en målgrupp som känner till ditt varumärke och en målgrupp som litar tillräckligt på det för att investera i ett köp. Och ju fler som litar på ditt varumärke, desto lättare kommer det bli att sälja.

Innehåll för bekanta

När marknaden har börjat lita på dig får du en ny utmaning, nämligen konkurrens! Och om du inte visar varför just ditt varumärke är bättre eller annorlunda så kommer din målgrupp att falla tillbaka på en enkel prisjämförelse. Det är skillnad på innehåll som skapar medvetenhet och innehåll som får människor att agera, låt din process, lösning och attityd leda målgruppen mot att agera. En rapport, ett seminarium eller en informativ guide kan utbilda de som du vill ska bli dina kunder,

Innehåll för övertygade

Kunden har köpt, halleluja, mission accomplished! Nej, inte riktigt kanske, för nu gäller det ju att maxa kundens upplevelse av ditt varumärke. Med innehåll kan du skapa en känsla av lojalitet och samhörighet till varumärket. Företag som fattar att det gäller att fortsätta även efter levererad vara eller tjänst kan producera en uppstartsguide, en FAQ eller en interaktiv online-workshop för att gräva ner sin bopåle ordentligt.

Innehåll för de som vill övertyga andra

Nä men nu är vi väl ändå i mål? Icke, för har du tänkt på hur dyrt det är med nya kunder, och hur mycket billigare det kan bli om dina befintliga kunder säljer till nya? Så om du bistår dem med användbart innehåll så kan de jobba åt dig, helt frivilligt. Att kunna skicka vidare mail med erbjudanden är en enkel väg till möjliga kunders inkorgar, och att få tillgång till ”bakom kulisserna”-material kan vara en kul och lockande belöning för de som hänvisar vidare.

Att jobba med fyra steg av marknadsföring som kräver olika sorters innehåll är ingen enkel grej att ro i hamn, men jobbar du med alla fyra istället för att plocka ut enstaka bitar så blir också belöningen större. För meningen med innehåll är ju faktiskt att producera något som gynnar mottagaren så mycket att den vill gynna dig tillbaka.

 

Gillar GAIS, katter, internet, medelhavsklimat, ordvitsar och sanningssägare.

 

Sugen på content marketing och strategi?

Vet du inte var du ska börja? Hör av dig så tar vi ett inledande samtal om vad innehåll kan göra för dig och vad som är en bra startpunkt.

Kontakta oss