Micro-moments – ögonblick som kan ge långsiktig framgång

micro

Den moderna konsumenten söker ofta snabba svar på omedelbara frågor. Google kallar detta fenomen för “micro-moments”, eller mikroögonblick på ren svenska. Och dessa är värda att ta med i beräkningen när ditt företag skräddarsyr sin digitala marknadsföring.

Vi har alla befunnit oss där, på det världsomspännande internet, och sökt efter kunskap i mer eller mindre akuta lägen. Vid mer än hälften av dessa tillfällen används dessutom mobilen. För dagens företag hänger framgången med andra ord inte bara på att veta hur man ska prata med sin målgrupp, utan också förutse dess sökbeteende.

Hur man gör det? Tja, först och främst genom att identifiera vilken information en potentiell kund skulle kunna vara intresserad av, och anpassa sitt erbjudande därefter.

Google har identifierat dessa sökningar som så kallade mikroögonblick. Ett begrepp myntat – förstås! – av Google, platsen dit de flesta söker sig för att hitta det de letar efter.

Den ögonblicksbaserade marknadsföringen kan delas upp i fyra kategorier:

Jag-vill-veta-tillfällen

Har du någon gång hamnat i ett hett meningsutbyte med någon kompis eller kollega, som lett till de bevingade orden: “Okej, vi googlar det”? Då har du också varit mitt i ett jag-vill-veta-tillfälle, som karaktäriseras av att man söker snabba, informativa svar.

Jag-vill-åka-till-tillfällen

Förr i tiden krävdes en kombination av Gula sidorna, karta och telefon för att hitta en produkt eller tjänst i närheten. Inte så smidigt, kan tyckas. Idag är det enklare, vilket gjort att sökningar som “nära mig”, “närmast” och “i närheten” ökar för varje månad, enligt Google. Det kan exempelvis handla om att hitta ett gym, en affär, rörmokare eller stans bästa kopp kaffe.

Jag-vill-göra-tillfällen

När man möts av hinder i vardagen så ligger “hur”-sökningar nära till hands, vilket i förlängningen kanske leder till en detaljerad gör-det-själv-instruktion. Hur vanligt det är? Jo, väldigt vanligt. 91 procent av alla som har en smartphone använder den faktiskt när något slags uppgift ska genomföras.

Jag-vill-köpa-tillfällen

Till och med i affären är det vanligt att smartphone-användare gör internetsökningar innan de bestämmer sig för att köpa en produkt. Därför kan det exempelvis vara bra att se till att ha recensioner tillgängliga (åtminstone om de är någorlunda positiva).

Hur man utnyttjar allt detta på bästa sätt?

Det första man bör titta på är att skapa innehåll som, rätt och slätt, svarar på besökarens frågor. Det måste naturligtvis finnas utrymme för mer omfattande content som fördjupar sig inom ett visst ämne, men man får inte underskatta vikten av att även ha snabba svar via guider, FAQ-sidor och liknande.

Du behöver samtidigt göra innehållet tillgängligt i det mest effektiva formatet, i den mest logiska kanalen. Med andra ord: var på rätt plats, var relevant och var inte rädd för att hålla dig kortfattad.

Ekvationen är givetvis mer avancerad än så och handlar om plattformar, sökoptimering, Google Adwords och så vidare. Men ansträngningen kommer säkerligen att vara värd mödan, och vi är mer än gärna med och räcker dig en hjälpande hand längs resan.

 

Lokalfotbollskonnässör med Trollhättans minsta tv. Älskar allt som är linjärt.

 

Sugen på content marketing och strategi?

Vet du inte var du ska börja? Hör av dig så tar vi ett inledande samtal om vad innehåll kan göra för dig och vad som är en bra startpunkt.

Kontakta oss