Nå utanför din bubbla – så boostar du räckvidden i sociala medier

Gardin framför persienn

“Nja, jag vet inte riktigt om sociala medier är något för oss?”

Det var det vi som marknadsförare kämpade med förr. Men nu vet de flesta vet att deras målgrupper finns på en eller flera sociala plattformar och det en självklarhet att de ska kunna få både information och underhållning där. Och vi har nöjet att producera innehåll för flera varumärkens sociala medier, men märker att frågan nu är en annan.

“Varför får vi inte fler följare och större engagemang, nu när vi postar både regelbundet och kvalitativt innehåll?”

Det känns som pengar i sjön när de betalar för ett proffsigt flöde som ingen tittar på. Det är då det är dags att annonsera.

Utan räckvidd, ingen uppmärksamhet

Och vad är räckvidd då? Min kollega Daniel brukar använda stortavlan på Stureplan som referens (ja, det är lite märkligt, för ingen har väl så lite stureplansaura som vår Daniel). Du sätter en annons på tavlan. 10 000 personer går förbi tavlan minst en gång den dagen. Då är 10 000 räckvidden, som skiljer sig från antalet exponeringar, som är mycket fler eftersom av dessa 10 000 så var det många som såg den både på väg till och från jobbet samt när de gick ut på lunch.

Annonsering boostar organiskt

Det jag beskriver ovan motsvarar alltså till exempel en Facebook-annons. Medan ett organiskt inlägg är att sätta upp en affisch i ditt butiksfönster på en bakgata och sedan sitta och vänta på att någon ska komma förbi. Men har du en gång fått upp ditt varumärke på stortavlan, och lockat in besökare på bakgatan, så ökar du chanserna att en del av dessa personer väljer att ta den vägen igen. Är du med? Med annonsering i sociala medier boostar du alltså även synligheten för dina organiska inlägg.

Pengar är inte allt

En lyckad annonskampanj förutsätter att både din annons och det material du bjuder in människor till att följa har ett tydligt syfte och – framför allt – är relevant för målgruppen. Sätt dig själv i mottagarens sits, för att stanna upp i scrollandet bland arrangerade middagsbilder, mostrars födelsedagar och de sista uppgivna utspelen för att stoppa Västlänken behöver du vara tillräckligt intressant. Du måste förtjäna uppmärksamheten. Kanske gör du det i form av humor, genom att upplysa eller med någonting som upplevs som tillräckligt överraskande.

Alltför ofta ser jag inlägg som tror att det räcker med en estetiskt tilltalande bild och en hashtag, eller en väldigt anonym bild med lång och detaljerad text. Om du vet vad du vill säga och till vem så vet du mer än ganska många annonsörer, och ju bättre du kan specificera målgruppen, desto tryggare kan du vara i att dina annonspengar går till klick från exakt rätt personer.

Du måste inte kunna själv

Annonsverktyget för Facebook och Instagram är hyggligt användarvänligt, och kanske inte din största bromskloss. Vi gissar att det ofta är skapandet av det riktigt vassa innehållet som är det. Sitter du som många andra i en sits där försäljningen dalar, men känner att det inte är läge att bromsa sig ur en uppförsbacke, ja då kan vi stå till tjänst. Om du vet vad du vill kommunicera och till vem så sköter vi resten. Välkommen att höra av dig!

Sugen på content marketing och strategi?

Vet du inte var du ska börja? Hör av dig så tar vi ett inledande samtal om vad innehåll kan göra för dig och vad som är en bra startpunkt.

Kontakta oss