Nej, inte nödvändigtvis. Även om ordet podcast har blivit synonymt med lättlyssnade samtal mellan mer eller mindre kända personer, så har formatet mycket att erbjuda företag som vill skapa mervärde för sina kunder.
För som med allt annat innehåll så handlar det om just mervärde; utbildning eller underhållning som dina kunder kommer att uppskatta. Med uppskattning kommer lojalitet till varumärket vilket är hårdvaluta i dagens ombytliga konsumtionsklimat.
Egentligen är det ingen skillnad på när du klurade på om inte företaget skulle ha en blogg, en Facebook-sida eller en YouTube-kanal. Du måste fortfarande ha ett syfte och ett mål, ett ämne att skapa innehållet kring, och resurser som kan hålla igång en regelbunden produktion. Däremot behöver du ingen egen studio eller kunskap om hur podden ska ta sig från inspelningsplatsen till målgruppens podcast-appar, de bitarna (och strategi, planering med mera) går det nämligen att få hjälp med. Du behöver inte heller någon kändis, även om vissa företag valt att gå den vägen. Och är det något du tror skulle tilltala din målgrupp och din budget räcker till, go for it!
Lyssnarna väntar utanför dina vanliga ramar
En vanlig tröskel är känslan av att “det är väl ingen som är intresserad av vårt ämne?”. Det kan kännas mer självklart att kunna göra en spännande podd om mat, mode eller växter än om IT-konsulttjänster, borrmaskiner eller logistiksystem, men här är det bara fantasin (och kundkännedomen) som sätter gränserna. Vågar du gå utanför dina vanliga ramar så finns det alltid spännande ämnen, och ju mer du vet om din målgrupp, desto enklare kommer det vara att ringa in vad ni ska snacka om för att få dem att lyssna.
Okej, så du känner dig lite sugen på att starta podcast, hur går du då vidare? Du kan alltid höra av dig till oss, så ses vi och nystar lite i idén och ser om du är något på spåren. Vill du jobba internt så försök få ihop ett litet gäng som kan hjälpas åt att bolla tankar kring ämnen, vilka personer som ska prata, hur ofta ni skulle vilja publicera, och förstås vad som är målsättningen med hela satsningen. Och glöm inte inspirationen! Lyssna på andra podcasts för att plocka smarta idéer och upplägg.
Och känn nu för allt i världen ingen press att bli den nya Alex & Sigge eller Alice & Bianca, för det enda som räknas är om just er målgrupp uppskattar innehållet. Räkna med att deras målgrupp är större än er, och fokusera på att göra er grej, något som går in genom öronen, och stannar där.