Så får du chefen att fatta grejen med innehåll

dragare-badda

Du som jobbar med marknadsföring och kommunikation är införstådd med att välproducerat innehåll, publicerat och uppföljt enligt en genomtänkt strategi, har alla möjligheter att lyfta era affärer och stärka era kundrelationer. Men den som ska godkänna att du får den budget du behöver för att genomföra planen kanske inte alls har hängt med i hur spelreglerna förändrats sedan säljbrev och annons var Guds gåva till företagen, och därmed kunderna. Här är några tips på hur du får chefen att fatta grejen med innehåll.

På samma sätt som du vill använda innehåll för att utbilda dina kunder om era produkter eller tjänster, så måste du utbilda din organisation om vikten av att ha bra innehåll i era kanaler, vare sig de är digitala eller analoga. Om innehållet ska bli relevant så måste dina kollegor samarbeta och vara villiga att dela med sig av sin expertis. Oavsett om ni ska göra produktionen in-house eller ta hjälp av en byrå så handlar det inte bara om kostnader, utan också det engagemang människor behöver lägga i materialet.

När du adresserar beslutsfattarna kan du utgå från samma frågeställningar som du använder när du formulerar dina målgrupper:

  • Vilka är deras mål, utmaningar och möjliga invändningar?
  • Vilken information – så som statistisk, fallstudier och analys av egenproducerat material – behöver de se för att förstå värdet av innehåll?
  • I vilka forum når du dem bäst, och vid vilka tidpunkter?

Nu vet du dina förutsättningar, dags att ge dem en bild av vad det är du vill göra.

1. Visa hela spektrumet av innehåll

Innehåll är mer än memes. Plocka fram interaktiva videos, kampanjer där användarna skapar innehållet, livesändningar från sociala plattformar, whitepapers – ja allt som du själv skulle vilja laborera med. Var noga med att de ska var någorlunda relevanta för er bransch, och jämför gärna med det innehåll ni producerar idag.

2. Illustrera helhetsperspektivet

Varje innehållsinslag är en pusselbit som ska hänga ihop med en helhet, och tillsammans ska insatserna bidra till det övergripande målet. Du behöver inte ha strategin klar in i minsta detalj, men visa gärna hur du har tänkt dig den i stora drag, och jämför med ett branschexempel.

3. Ladda med siffror som stöttar

Du må vara den mest övertygande retorikern, men chefen kommer att vilja se siffror. Förutom statistik över era egna nuvarande insatser så kan du använda andras mätningar kring effekten av innehållsmarknadsföring, till exempel;

  • Företag som bloggar 2-3 gånger i veckan får tre gånger mer trafik till sin hemsida jämfört med de som bloggar en gång månaden (B2B) eller en gång i veckan (B2C).*
  • Innehållsmarknadsföring ger tre gånger fler leads än Adwords-annonsering.**
  • 80% av s.k. millennials anger att Pinterest hjälper dem i köpbeslut.***

Att ta ett beslut om att satsa på innehåll ska inte behöva vara en big deal. Innehåll är fantastiskt i hur det förändrat marknadsföringslandskapet och relationerna mellan varumärken och konsumenter, anställda och företag, kunder och leverantörer. Fördelarna går långt djupare än det som går att utläsa från månadens försäljningssiffror; det är chansen att levandegöra ert varumärke och definiera det för målgruppen.

Så om chefen fortfarande tvekar, tryck på att det är med innehåll som ni kan ta kommandot över vilken roll ert varumärke ska spela, nu och i framtiden. Bli branschens hjälte, utbildare, bästis eller bara ett företag i mängden.

Källor: * HubSpot, 2015 ** Content Marketing Institute, 2017 *** CoSchedule, 2018

Gillar GAIS, katter, internet, medelhavsklimat, ordvitsar och sanningssägare.

 

Sugen på content marketing och strategi?

Vet du inte var du ska börja? Hör av dig så tar vi ett inledande samtal om vad innehåll kan göra för dig och vad som är en bra startpunkt.

Kontakta oss