Sommarcontent hej hej!

sommar

Sommaren närmar sig med stormsteg och med den kommer stressen över att hålla sina digitala kanaler levande även när stora delar av personalen är på semester. Så hur planerar du för innehållsrika juni, juli och augusti? Här kommer en go trestegsraket!

En blick i backspegeln

Hur såg sommarkommunikationen ut förra året? Genom att analysera vilka inlägg som funkat bäst under motsvarande period tidigare år får du en bra känsla för vad du ska fokusera på när du planerar. Vill din målgrupp ha lättsamma bilder med väderreferenser, ge dem det. Är de däremot initierade innehållskonsumenter även i varmare väder, visa då att du som avsändare förstår dem och bjuder till med genomtänkt material.

Återvinning ftw

Kolla igenom arkiven. Vad har du publicerat tidigare som skulle kunna lyftas upp i rampljuset igen? Många artiklar eller videos håller över tid och kan bli en trafikdrivare på nytt genom att delas i de sociala kanalerna. Men glöm inte ögna igenom materialet så att det inte innehåller uppgifter som inte längre stämmer. Sen är det bara att skriva några nya, fräscha captions, så har du ett gäng goa inlägg med mina möjliga arbetsinsats.

Schemalägg och ta det lugnt

Med ett vettigt tredjepartsverktyg kan du schemalägga dina publiceringar för flera olika kanaler och sedan gå på semester. Ett varningens ord dock, kommentarsfält tar sällan semester och självklart måste någon vara ansvarig för att hålla koll på vad som händer vartefter inläggen landar på plattformarna. Om det är du, ja då har då åtminstone besparat dig själv daglig stress över vad som ska ut.

 

Gillar GAIS, katter, internet, medelhavsklimat, ordvitsar och sanningssägare.

 

Sugen på content marketing och strategi?

Vet du inte var du ska börja? Hör av dig så tar vi ett inledande samtal om vad innehåll kan göra för dig och vad som är en bra startpunkt.

Kontakta oss