Tappar du också tid, pengar och livslust i förstudier?

ballong

Det är lätt att förlora sig i jakten på att hitta innehållet som når ut och konverterar. Och för att skapa någonting bra måste du så klart använda hjärnan – men överdriv inte. Dina förstudier kommer sällan eller aldrig att pricka helt rätt ändå.

Helt plötsligt sitter en där, på den sjunde workshopen där en ska försöka hitta “kärnan” i varumärket och hur den skulle kunna visualiseras för den primära målgruppen. “Vilken färg är vi för målgruppen? Och vilken färg skulle vi vilja vara?”. Post it-lappar hyvlas av i snabbare takt än Västlänken-motståndare bildar nya partier. Spreadsheets från den två månader långa målgruppsanalysen flyger fram och tillbaka på storbildskärmen och det skrivs och funderas. Någonstans på andra sidan processen hägrar svaret på frågan “vad fan ska vi posta på vår webbplats och på Instagram för att folk ska digga oss?”.

Okej, jag tar i lite här. Målgruppsanalyser och ambitionen att se på sig själv utifrån är så klart bra vapen för att kunna publicera innehåll som uppskattas. Men det finns också väldigt många som vill överdriva den här fasen. Så istället för att tappa tid och pengar i workshops kan ni ju faktiskt bara testa era idéer och se om dom flyger.

Ska man koka ner processen vi helst jobbar efter till en punktlista skulle den kunna se ut så här:

1. Hämta in information om målgruppen, varumärket och förutsättningarna
2. Forma en tes
3. Släpp iväg en testballong
4. Analysera utfallet
5. Justera tesen
6. Återvänd till punkt 3 och repetera

Sopa in det ni redan känner till

Sitter ni inne på kunskap om målgruppen? Bra – samla in det. Har ni kanske också någon varumärkesstrategi liggandes i någon låda? Eller dokument om er värdegrund som borde genomsyra innehållet? Fint – hämta in det också.

Min erfarenhet säger att de flesta är i mål med förarbetet här. Poppa en Zingo och ta helg.

Fram med målarduken och färgburkarna

När teamet är tillbaka veckan därpå är det dags att bli kreativ. Damma av whiteboarden och lista nyckelinformationen ni har om målgruppen och målgruppens behov på ena sidan. Peta sedan in informationen om vad ni vill uppnå och era förutsättningar på den andra.

Nu bör ni ganska snabbt kunna forma en tes och komma på en rad olika innehållsformat. Försök prioritera idéerna och glöm för guds skull inte att nita fast ett tydligt syfte och mål (annars blir det väldigt svårt att säkerställa att ni gör saker av en bra anledning, samt att utvärdera om innehållet varit lyckat).

Släpp taget och låt verkligheten guida vägen framåt

Och sedan då? Sedan släpper du iväg en testballong, för det finns faktiskt ingenting bättre än att testa någonting i verkligheten. (Det här är alltså inte läget då du pangar in en miljard i annonspengar.) Dra in kreatörerna och snickra ihop en pilot. Är tanken att innehållet ska få hjälp av en annonsbudget? Fine – peta in en liten peng då. Låt sedan testballongen virvla runt under en vecka, hämta in datan och utvärdera. Vad fick ni för effekt sett till målet ni hade satt upp? Om ni försökte kränga skiftnycklar – hur många sålde ni? Och hur mycket pengar tjänade ni i förhållande till kostnaden för annonseringen och produktionen av innehållet?

På det här sättet säkerställer du att ni investerar i innehåll som ger en värdefull effekt. För vissa kan det handla om att skruva på innehållet från perspektivet varumärkeskännedom, för andra kan det handla om att optimera sin ROI.

Utvärdera, utvärdera och utvärdera

När ni analyserat datan justerar ni innehållet och kör på nytt. Och kommer ni fram till att innehållet är perfekt behöver ni ändå ha örat mot marken eftersom att användarnas beteendemönster skiftar med tiden – ibland på grund av att människor är människor, ibland på att plattformarnas spelregler förändras.

Kanske känner ni er trygga och släpper iväg ett helt gäng ballonger, kanske fortsätter ni med en i taget. Men tappa för allt i världen inte bort er med att sitta i ett stängt rum och gissa vad världen utanför skulle tycka.

 

Ofrivillig dräneringstekniker som lyssnar på en låt i taget och bor i skogen.

 

Sugen på content marketing och strategi?

Vet du inte var du ska börja? Hör av dig så tar vi ett inledande samtal om vad innehåll kan göra för dig och vad som är en bra startpunkt.

Kontakta oss