Thumb stoppers – Underbart är kortkort

Katt

”Det behöver inte vara så långt, 10 minuter kanske?” Varje persons uppfattning om vad som är ett kort (eller långt) videoklipp, är synnerligen individuellt. Men nog finns konsensus kring att den mänskliga otåligheten har ökat i alla skärmsammanhang. I Facebooks flöde lägger användaren i snitt 1,7 sekunders uppmärksamhet på varje inlägg, jämfört med 2,5 sekunder om hen är inloggad via dator*. Vi vill snabbt komma till poängen och har vi inte fått nosa på den inom tre sekunder, ja då är risken stor att vi scrollar vidare i flödet.

Faktum är att det har kommit att kallas ”thumb stoppers”, videos som får oss att hejda tummen i sin scrollande rörelse. Videos som fångar vårt intresse och håller det. Om företagens högsta dröm är en viral video, där väldigt många ser hela, delar och snackar om den, så kommer thumb stoppers nog ändå på en god andraplats. Att fånga målgruppen är nämligen insteget till att aktivera den.

Så när vi snackar om ett ”kort” klipp, så snackar vi kanske 20 sekunder, eventuellt 40. Fem minuter eller mer är den nya tidens långfilm, och produceras när målgruppen redan är lojal, närvarande och engagerad, som till exempel prenumeranter på en YouTube-kanal eller anställda på företaget som är filmens avsändare. När målgruppen däremot inte har särskilt starka kopplingar till varumärket, eller när varumärket måste stå ut i hård konkurrens om målgruppens uppmärksamhet, ja då gäller det att hålla det just kort.

Fånga uppmärksamheten och glöm inte call-to-action

Publicerar du en video på Facebook eller Instagram kan du se i statistiken hur många visningar den haft, men också hur många av dessa som kollade i mer än tre sekunder. Är den andelen låg så är det en tydlig signal om att du antingen inte är tillräckligt relevant, eller helt enkelt tar för lång tid på dig innan du kommer till det som får mottagaren att haja till. Ett bra sätt att undvika en sådan situation är att vara helt på det klara med filmens syfte. Vem ska se den, vad ska personen tänka, känna och framför allt göra? En call-to-action, CTA, eller på ren svenska; uppmaning, leder tittaren vidare i ett agerande. Klicka för att köpa, klicka för att läsa, klicka för att prenumerera, klicka för att dela – alla är de call-to-actions som gör att du som avsändare förhoppningsvis i slutänden kan räkna på vad videoinsatsen genererat i form av intäkter, leads eller varumärkeskännedom.

Skippa prestigen – testa, mät och optimera

Men har du ändå hamnat där, då tittarna sviker innan tresekundersgränsen, då är det läge för rannsakan. Låt andra (som är hyfsat lika din målgrupp) titta på filmen, låt dem berätta när de tappar intresset och varför, och fråga om de förstår poängen. Sedan sväljer du stoltheten och klipper om, förtydligar, förstärker, eller vad det nu är som verkar krävas för att den ska gå hem hos din målgrupp. Publicera, annonsera, och invänta ny statistik. Som med det mesta så kräver video att en skickar upp några testballonger för att se vilka som flyger eller inte, men den här insikten bjuder jag på helt gratis; längden har betydelse.

P.S. Dunderduktiga Jesper Åström har gjort en video om hur du optimerar för bättre tittningstid, kolla gärna på den här >

* Källa: Facebook

Gillar GAIS, katter, internet, medelhavsklimat, ordvitsar och sanningssägare.

 

Sugen på content marketing och strategi?

Vet du inte var du ska börja? Hör av dig så tar vi ett inledande samtal om vad innehåll kan göra för dig och vad som är en bra startpunkt.

Kontakta oss