Vägen från konversation till konvertering

Vad är ett inlägg värt om ingen lägger märke till det, minns det, gillar det, delar det eller ens stannar vid det i sitt flöde? Självklart kan varje social kanal värt namnet tala om exakt hur mycket – eller lite – det är värt. Och sedan kan vi börja prata om hur du ändrar på din målgrupps beteende när de exponeras för dina inlägg.

För några år sedan hyllade vi konversationen, nu tillber vi konverteringen. Inte för att vi slutat konversera i digitala kanaler, men för att någonstans längs vägen kom det krav på att alla de här konversationerna måste på något sätt bidra till bolagets omsättning. Att konvertera en besökare till en följare, eller en följare till en kund, är ingen walk in the park, men kanske kan det jämföras med att strosa längs Avenyn en lördagkväll?

Ditt innehåll är motsvarigheten till krogernas inkastare, och du kan utgå ifrån att ingen vill gå in på en klubb enbart baserat på ett ”hallå där, du borde komma hit”. Besökare kräver mer, ett smakprov, lite småprat för att få en känsla av vad det är för ett ställe. Men mycket innehåll blir tvärtom en lång monolog om alla klubbens fördelar i utbud, pris, stil, klientel med mera, och vips så har besökarna knallat vidare till nästa ställe och du står där utan konvertering.

Vilket innehåll du än publicerat, så kommer det vara enklare att flörta till sig en kontaktuppgift när det inte är ett krav. Så skriv ett whitepaper som kan laddas ner, men gör det valbart att lämna en e-postadress. Spela in ett webinar, men strunta i tvånget att registrera sig. För vem vill bli tvingad att tacka ja, följa med in och kanske till och med ta en drink? De flesta bra beslut i livet bygger på frivillighet, så även konvertering.

Gillar GAIS, katter, internet, medelhavsklimat, ordvitsar och sanningssägare.

 

Sugen på content marketing och strategi?

Vet du inte var du ska börja? Hör av dig så tar vi ett inledande samtal om vad innehåll kan göra för dig och vad som är en bra startpunkt.

Kontakta oss