Säsongsstart Allsvenskan


Vad: Strategi och videoproduktion
Kund: Svensk Elitfotboll
Varumärke: Allsvenskan
I samarbete med: Uncle Ned

Säsongsstart Allsvenskan

I Dagnys uppdrag för Svensk Elitfotboll ingår att tänka nytt och skapa unikt och relevant innehåll som direkt och på sikt stärker organisationens digitala kanaler. Alla större satsningar ska ha direkt koppling till de strategiska riktlinjerna och gå i linje med Svensk Elitfotbolls varumärkeslöfte – “En nära fotbollsupplevelse”.

Bland det innehållet som publiceras löpande i Svensk Elitfotbolls kanaler har det varit glest mellan video-nedslagen. På senare tid har en grund börjat ta form med satsningar som Fotbollsdrömmar och E-svenskan. Att göra video är inget självändamål i sig, men vi har väldigt goda erfarenheter av att nyttja innehållstypen. Den här videon i projektet Fotbollsdrömmar nådde till exempel runt en halv miljon tittare på Facebook.

Det har dock funnits en lucka att fylla vad gäller video och kopplingen till det sportsliga samt Svensk Elitfotbolls varumärkeslöfte. Med det som utgångspunkt gick vi vidare och tittade på kalenderåret – fanns det någonting där vi borde förhålla oss till?

Det fanns det.

En optimal plats i kalendern

Under säsong sprutar Svensk Elitfotboll ur sig innehåll från centralt håll, och klubbarna i Allsvenskan och Superettan blir bättre och bättre på att fånga och kommunicera det vardagsnära. Men under försäsongen var det inte lika hög puls.

Så vad gör man om man helst vill arbeta med video, vill göra någonting nära och göra någonting med anknytning till sporten när det inte spelas några matcher?

Man följer försäsongen. Supernära.

Öppenhet en förutsättning

Precis som med mycket annat är konceptet inte unikt. Det har gjorts i olika former, mest känt är HBO:s Hard Knocks där man följer ett amerikanskt fotbollslag. Upplägget är i grunden det samma – ligan står bakom produktionen och laget levererar en öppenhet man annars aldrig kommer åt.

Vi bestämde oss för att följa ett lag under fyra månader. Produktionen genomfördes tillsammans med Uncle Ned som skötte filmandet, klippandet och guidade i videoformatets alla förutsättningar. Dagny (som i det här fallet räknas som Svensk Elitfotboll) stod för innehåll, förberedelser, reporterrollen och kontakt med klubb.

Produkten skulle bli fyra avsnitt á 15-20 minuter för digital publicering i egna kanaler. Att begränsa publiceringen till Svensk Elitfotbolls kanaler hämmar spridningen, men är värdefullt på sikt.

Alla delar av vardagen

Innehållsmässigt blev det också strategiskt viktigt att lyfta fram och visa på allt det positiva arbetet som görs inom ungdomsfotbollen och CSR (samhällsansvar). Klubbarna gör mycket för samhället, men slår sällan folk i huvudet med det. Samtidigt är det viktigt att människor känner till och vet vilken positiv kraft de svenska elitföreningarna är. Vår uppgift blev att visa att det är en naturlig del av vardagen.

Precis som alla remixer var vi tvungna att förhålla oss till våra spelregler för att få ut ett så bra resultat som möjligt. Vi kunde inte ha 300 personer på plats, men väl tre. Eller två.

En noga planering genomfördes för att landa pilotsäsongen så bra som möjligt. I valet av klubb föll bollen till slut ner hos Örebro SK – ett lag många har någon relation till och som framför allt är väldigt transparenta.

Positivt mottagande

Det första avsnittet hade premiär i mitten av mars, och därefter följde ett nytt avsnitt i veckan fram till den allsvenska premiären. Mottagandet i media blev väldigt positivt, och mest glädjande av allt var all den positiva responsen vi fick från supportrar. Vi hade levererat någonting nytt som (oavsett lagtillhörighet) stärkte stoltheten för ligan och eldade på intresset inför premiäromgången.

tweets

(Vi kanske tog med någon för mycket, men hey – vi är bara väldigt glada.)

När serien var i mål plockades Säsongsstart Allsvenskan upp av TV4 som sände den i C More Sport och TV4 Sport. Avsnitten har i skrivande stund setts drygt 100 000 gånger – någonting som överträffar de blyga kvantitativa målen vi satte upp inför inspelningen.

Vill du kika på Säsongsstart Allsvenskan finns avsnitten här:

Ett stort tack till Uncle Ned och alla spelare, ledare och personal i Örebro SK. Utan er hjälp och öppenhet hade det inte varit möjligt.


Sugen på content marketing och strategi?

Vet du inte var du ska börja? Hör av dig så tar vi ett inledande samtal om vad innehåll kan göra för dig och vad som är en bra startpunkt.

Kontakta oss